Inclusief werven: hoe pak je dat op?

Laten we beginnen met uitleg geven over inclusief werven. Diversiteit en inclusiviteit zijn thema’s die wij tegenwoordig meerdere malen per dag horen maar wat bedoelen wij er mee? We geven je even een definitie van inclusief werven. Onze definitie.

Inclusieve werving staat voor werven vanuit een breder perspectief. Je trekt divers talent aan. Talenten die met verschillende brillen naar de wereld kijken. Inclusiviteit is niet alleen het verschil tussen man en vrouw of kleur maar het gaat ook om werkstijlen. Een inclusief medewerkersbestand draagt bij aan een creatieve en innovatieve omgeving.

In de praktijk zien wij helaas dat bedrijven en hun medewerkers bepaalde (on)bewuste overtuigingen hebben. We zien dat de hiring manager of recruiter vooral mensen werft die zij leuk vinden. En wie vinden wij leuk? Inderdaad, mensen die op ons lijken. De kunst is juist om mensen te omarmen die heel anders naar de wereld kijken. Die vanuit een ander perspectief kijken of dingen doen. Dat is niet eng maar juist ontzettend inspirerend!

Waarom is dit thema zo ontzettend belangrijk?

We werken langer door, we veranderen vaker van baan, we  werken met meerdere generaties in een team. We krijgen  hoe langer hoe meer complexe informatie te verwerken en  hebben gezamenlijk steeds meer uiteenlopende  vaardigheden nodig op dezelfde werkvloer en in de  maatschappij. We hebben op de werkvloer daarom diverse medewerkers nodig. De doeners maar ook de denkers. We zoeken mensen die vernieuwend zijn maar ook stabiliteit kunnen bieden. We zoeken generalisten en specialisten.

Inclusief werven: hoe pak je dat op?

Laten we beginnen met uitleg geven over inclusief werven. Diversiteit en inclusiviteit zijn thema’s die wij tegenwoordig meerdere malen per dag horen maar wat bedoelen wij er mee? We geven je even een definitie van inclusief werven. Onze definitie.

Inclusieve werving staat voor werven vanuit een breder perspectief. Je trekt diversetalent aan. Talenten die met verschillende brillen naar de wereld kijken. Inclusiviteit is niet alleen het verschil tussen man en vrouw of kleur maar het gaat ook om werkstijlen. Een inclusief medewerkersbestand draagt bij aan een creatieve en innovatieve omgeving.

In de praktijk zien wij helaas dat bedrijven en hun medewerkers bepaalde (on)bewuste overtuigingen hebben. We zien dat de hiring manager of recruiter vooral mensen werft die zij leuk vinden. En wie vinden wij leuk? Inderdaad, mensen die op ons lijken. De kunst is juist om mensen te omarmen die heel anders naar de wereld kijken. Die vanuit een ander perspectief kijken of dingen doen. Dat is niet eng maar juist ontzettend inspirerend!

Waarom is dit thema zo ontzettend belangrijk?
We werken langer door, we veranderen vaker van baan, we  werken met meerdere generaties in een team. We krijgen  hoe langer hoe meer complexe informatie te verwerken en  hebben gezamenlijk steeds meer uiteenlopende  vaardigheden nodig op dezelfde werkvloer en in de  maatschappij. We hebben op de werkvloer daarom diverse medewerkers nodig. De doeners maar ook de denkers. We zoeken mensen die vernieuwend zijn maar ook stabiliteit kunnen bieden. We zoeken generalisten en specialisten.

Hoe pakken wij dit op?
Bij alles wat we doen, focussen we op het potentieel.  Mensen excelleren als hun waarden en drijfveren worden  aangesproken. Zo komen talenten tot bloei en wordt niet  alleen het individu sterker, maar ook de organisatie. We gebruiken daarom geen cv’s meer in het recruitmentproces. Het feit dat iemand uitgenodigd is betekent natuurlijk al dat er een match is. We hoeven daarom niet verder in te zoomen op het papiertje. Wij vragen de kandidaten om een DISC profiel in te vullen. Dit geeft ons inzichten in drijfveren, talenten, stressoren en sterke punten. We kijken vooral naar de kandidaat in relatie tot het team. We zoeken vooral mensen die complementair aan elkaar zijn.

Focus op waar je naartoe wil, het doel dat  je wilt bereiken en de inclusieve cultuur die je wilt hebben.  Kijk hierin naar de potentie – wat zou een inclusieve cultuur  kunnen betekenen voor je businessresultaten? Voor je  aantrekkelijkheid als werkgever? Je wil een inclusieve  cultuur, een plek waar mensen zich veilig voelen, betrokken  voelen bij de waarden van de organisatie en helemaal  zichzelf kunnen zijn, toch?

Hoe pakken wij dit op?

Bij alles wat we doen, focussen we op het potentieel.  Mensen excelleren als hun waarden en drijfveren worden  aangesproken. Zo komen talenten tot bloei en wordt niet  alleen het individu sterker, maar ook de organisatie. We gebruiken daarom geen cv’s meer in het recruitmentproces. Het feit dat iemand uitgenodigd is betekent natuurlijk al dat er een match is. We hoeven daarom niet verder in te zoomen op het papiertje. Wij vragen de kandidaten om een DISC profiel in te vullen. Dit geeft ons inzichten in drijfveren, talenten, stressoren en sterke punten. We kijken vooral naar de kandidaat in relatie tot het team. We zoeken vooral mensen die complementair aan elkaar zijn.

Focus op waar je naartoe wil, het doel dat  je wilt bereiken en de inclusieve cultuur die je wilt hebben.  Kijk hierin naar de potentie – wat zou een inclusieve cultuur  kunnen betekenen voor je businessresultaten? Voor je  aantrekkelijkheid als werkgever? Je wil een inclusieve  cultuur, een plek waar mensen zich veilig voelen, betrokken  voelen bij de waarden van de organisatie en helemaal  zichzelf kunnen zijn, toch?

Hoe kan jij beginnen?

Alles begint bij de juiste intentie. Je ziet werkgevers massaal aan de slag gaan met dit thema vanuit een marketingstrategie. Het is een hype, dus wij moeten er ook wat mee. Dat is echt de verkeerde intentie. Diversiteit en inclusiviteit is geen hype, het is noodzaak. En daarom is het belangrijk om naast een goede intentie ook een heldere stip aan de horizon te formuleren. Bedenk wat je wil bereiken. Je intentie en mindset spelen een belangrijke rol in deze fase.

Vervolgens is het ook belangrijk om te onderzoeken wat de reden is waarom je nu eigenlijk nog niet divers genoeg bent. Hoe komt het dat de diversiteit ontbreekt? Ligt het aan de managers die je in het recruitmentproces naar voren schuift, komt het door de recruiters of is er iets anders aan de hand? Diversiteit en inclusiviteit gaat namelijk heel erg over gedrag. Begin met een 0meting zodat je weet waar je staat en achteraf kan toetsen of je gegroeid bent in dit onderwerp.

Only management can change the system
Zorg ervoor dat er binnen het directie team of RVB draagvlak is voor dit onderwerp. Dit onderwerp moet ook in de portefeuille zitten van iemand in de top. Die persoon kan als ambassadeur van dit thema het verschil maken en laten zien welk gedrag komt kijken bij een divers en inclusief cultuur.

Ontwikkel naast jouw visie en strategie een roadmap. De aanpak is cruciaal. Vergeet niet de hele employee journey in kaart te brengen en mee te nemen in de verdere uitwerking. De roadmap die je ontwikkelt moet zich richten op 3 niveaus: organisatie, het team en de individu

Training
Zoals bij elke organisatieverandering is het belangrijk om jouw medewerkers nieuw gedrag aan te leren. Het begint bij jouw management en de vaardigheden die zijn nu hebben of juist missen. Maak die inzichtelijk en ontwikkel een programma van trainingen die hen gaat helpen bij het inzichtelijke maken van hun eigen patronen en overtuigingen en daarnaast neem je ze mee in hoe ze kunnen verbinden met mensen die erg ver van hun afstaan.

Recruitmentproces
Laat niet zomaar iedereen onderdeel zijn van het recruitmentproces. Train jouw hiring managers en recruiters en maak ook inzichtelijk wat hun blinde vlek is in gesprekken. Probeer ook het selectieproces zo objectief mogelijk te maken door bijvoorbeeld tooling in te zetten of Assessments die doorslaggevend zijn.

Hoe kan jij beginnen?

Alles begint bij de juiste intentie. Je ziet werkgevers massaal aan de slag gaan met dit thema vanuit een marketingstrategie. Het is een hype, dus wij moeten er ook wat mee. Dat is echt de verkeerde intentie. Diversiteit en inclusiviteit is geen hype, het is noodzaak. En daarom is het belangrijk om naast een goede intentie ook een heldere stip aan de horizon te formuleren. Bedenk wat je wil bereiken. Je intentie en mindset spelen een belangrijke rol in deze fase.

Vervolgens is het ook belangrijk om te onderzoeken wat de reden is waarom je nu eigenlijk nog niet divers genoeg bent. Hoe komt het dat de diversiteit ontbreekt? Ligt het aan de managers die je in het recruitmentproces naar voren schuift, komt het door de recruiters of is er iets anders aan de hand? Diversiteit en inclusiviteit gaat namelijk heel erg over gedrag. Begin met een 0meting zodat je weet waar je staat en achteraf kan toetsen of je gegroeid bent in dit onderwerp.

Only management can change the system
Zorg ervoor dat er binnen het directie team of RVB draagvlak is voor dit onderwerp. Dit onderwerp moet ook in de portefeuille zitten van iemand in de top. Die persoon kan als ambassadeur van dit thema het verschil maken en laten zien welk gedrag komt kijken bij een divers en inclusief cultuur.

Ontwikkel naast jouw visie en strategie een roadmap. De aanpak is cruciaal. Vergeet niet de hele employee journey in kaart te brengen en mee te nemen in de verdere uitwerking. De roadmap die je ontwikkelt moet zich richten op 3 niveaus: organisatie, het team en de individu

Training
Zoals bij elke organisatieverandering is het belangrijk om jouw medewerkers nieuw gedrag aan te leren. Het begint bij jouw management en de vaardigheden die zijn nu hebben of juist missen. Maak die inzichtelijk en ontwikkel een programma van trainingen die hen gaat helpen bij het inzichtelijke maken van hun eigen patronen en overtuigingen en daarnaast neem je ze mee in hoe ze kunnen verbinden met mensen die erg ver van hun afstaan.

Recruitmentproces
Laat niet zomaar iedereen onderdeel zijn van het recruitmentproces. Train jouw hiring managers en recruiters en maak ook inzichtelijk wat hun blinde vlek is in gesprekken. Probeer ook het selectieproces zo objectief mogelijk te maken door bijvoorbeeld tooling in te zetten of Assessments die doorslaggevend zijn.

Wij zijn groei-IT. Wij helpen bedrijven met het vinden en binden van talent. Mocht je vragen hebben over dit thema of willen sparren dan kan je altijd bij ons terecht!

Wij zijn groei-IT. Wij helpen bedrijven met het vinden en binden van talent. Mocht je vragen hebben over dit thema of willen sparren dan kan je altijd bij ons terecht!

Andere interessante blogs.

Andere interessante blogs.