3 manieren waarop employer branding kan bijdragen aan recruitment
Employer branding is voor de meeste organisaties nog steeds geen aandachtspunt. Het lijkt geen belang te hebben omdat de resultaten die het oplevert niet direct zichtbaar en tastbaar zijn. Toch kan in deze arbeidsmarkt een goede recruitmentstrategie niet meer zonder employer branding. Waarom? Omdat het bijdraagt aan niet alleen het aantrekken van de juiste sollicitanten, maar ook aan het behouden van je medewerkers. Door een positief beeld te creëren en te delen van jouw organisatie als werkgever, zal dit leiden tot meer sollicitanten die zichzelf identificeren met de missie en de doelen van de organisatie. In deze blog delen wij de top 3 manieren over hoe employer branding kan bijdragen aan jouw recruitmentstrategie.
1. Aantrekken van de juiste sollicitanten
Wanneer je online een duidelijk en positief beeld van de organisatie schept, zal je eerder sollicitanten aantrekken die daadwerkelijk passen bij de cultuur en waarden van de organisatie. Hiermee voorkom je teleurstellingen, verloop en onnodige gesprekken, gezien de sollicitant door de online aanwezigheid al precies weet wat hij of zij kan verwachten! Een potentiële kandidaat die opzoek is naar een werkgever die zich bewust inzet om bij te dragen aan een duurzame maatschappij, zal bijvoorbeeld eerder solliciteren bij een werkgever die zijn visie hierop deelt dan bij werkgever die hier totaal geen aandacht aan besteedt.
2. Verminderen van de recruitment kosten
Heb je online een sterke positie als werkgever? Dan zul je aanzienlijk kosten besparen op externe recruitmentkanalen. Daarnaast zal het voor jouw medewerkers minder tijd (en dus geld) kosten om de vacatures te vullen. Tot slot geeft de inzet van employer branding een boost aan ‘referral recruitment’. Doordat je huidige medewerkers enthousiast zijn over de organisatie en hiermee naar buiten treden in de bedrijfscontent en mond-tot-mond reclame, zal dit een grote rol spelen in de aanwerving van nieuwe collega’s. Het is tenslotte geloofwaardiger als een Software Engineer zegt dat hij met de nieuwste technologieën en tools werkt in plaats van een externe recruiter.
3. Behouden van medewerkers
Als je employer branding inzet, word je automatisch gedwongen om goed te kijken naar wat jouw organisatie nou zo leuk. Soms is het nodig om even in te zoomen om te zien dat sommige processen verbetert kunnen worden. Daarnaast kun je medewerkers betrekken bij de inzet van employer branding. Vraag je medewerkers hoe zij de afgelopen jaren hebben ervaren en om bijvoorbeeld een blog te schrijven over hun werkzaamheden, hoe het is om bij jullie te werken en over de groei van de afgelopen jaren. De medewerkers voelen zich dan naast betrokken ook meer gezien. Dit zal leiden tot een hogere tevredenheid en motivatie, waardoor zij minder snel geneigd zijn de organisatie te verlaten.
Wat kan jij als CEO dan doen?
Concreet kan jij als CEO bijvoorbeeld investeren in de arbeidsvoorwaarden, de werkomgeving, de cultuur en het ontwikkelingstraject van medewerkers. Vervolgens is het de taak om dit breeduit te communiceren op social media, in de vacatureteksten, op werkgeversreviewsites en anderen kanalen. Buiten het gebruik van de bedrijfskanalen, is het ook van belang om als CEO een persoonlijk online merk op te bouwen. 60% van de mensen geeft volgens een onderzoek van Edelman Trust Barometer namelijk aan meer vertrouwen te hebben in een CEO met een sterke online aanwezigheid. Edelman Trust Barometer Employee Experience
Wil jij na het lezen van deze blog ook direct aan de slag met het versterken van jou employer brand en ben je benieuwd welke strategie hiervoor aansluit bij jouw bedrijfsdoelstellingen? Neem dan direct contact met ons op, dan kijken wij graag met jou mee!
Bij groei-IT streven wij ernaar dat iedereen met plezier naar zijn of haar werkgaat. Dit doen wij door recruitment en employer branding te combineren. Benieuwd wat wij voor jou organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op en neem een kijkje bij onze andere interessante blogs.
Denk je dat je het leuk vindt? Doe het gewoon!
Denk je dat je het leuk vindt? Doe het gewoon! Al tijdens haar studietijd rolde Janneke Spiekerman in...Meer lezen