Je bent een loser als je je eigen Recruitment niet kan doen!

Je bent een loser als je je eigen Recruitment niet kan doen!

Je bent een loser als je je eigen Recruitment niet kan doen!

Dat zei een zakelijke kennis laatst tegen mij. Ik merkte dat dit zinnetje in mijn hoofd bleef zitten, en ik even moest nadenken wat ik daar als eigenaar van een werving en selectiebureau van vind.

Recruitment is een vak

Recruitment is echt een vak. Je kan Recruitment er niet zomaar bij doen.  Je moet een visie hebben en in staat zijn om de juiste executie te kunnen doen zodat je kan aansluiten op de markt en dus jouw doelgroep. Wij hebben er bewust voor gekozen om ons echt alleen te focussen op IT en Tech bedrijven. Dit is een specialisme. Daarnaast is deze markt ontzettend competitief en is het hebben van een groot netwerk ontzettend belangrijk. We zien veel bedrijven en start-ups die vastlopen bij het opzetten van IT Recruitment.

Sommige klanten hebben ICT / TECH als core business, en andere weer niet. Bij die laatste groep merken wij ontzettend veel onwetendheid rondom het invullen van een vacature, maar ook het opstellen van een geschikt profiel. Men kan moeilijk inschatten wie zij nodig hebben. Daar zit onze toegevoegde waarden. Wij kunnen adviseren over het profiel, en kijken wat het beste aansluit bij het huidige (IT) landschap en de ontwikkelingen die gaan komen. Daarnaast hebben dit soort bedrijven niet ongoing vacatures binnen de IT afdeling. Een eigen recruiter is daarom zonde, en een recruiter zonder IT kennis gaat niet instaat zijn om de juiste persoon aan te trekken. Dus een recruiter vragen die zich focust op andere expertises binnen hetzelfde bedrijf gaat ook een enorme uitdaging ervaren en niet instaat zijn om complexe IT vacatures in te vullen.

Wij komen ook binnen bij klanten die wel ongoing IT professionals werven. Tot de dag van vandaag verbaas ik mij ook over het feit dat ze vaak zelf recruiters indienst hebben. Alleen het lukt de recruiters niet om de moeilijke vacatures in te vullen. In mijn hoofd vraag ik mij vaak af wat de recruiters aan het doen zijn. Als wij wat meer gaan inzoomen op de recruitmentafdeling, en het proces dan merken wij dat er geen stevig fundament ligt. Er is vaak verwarring over de missie, visie en kernwaarden van het bedrijf. Men heeft onvoldoende stilgestaan bij waar zij naar toe gaat, en wie zij daarbij nodig heeft. In dit soort situaties pakken wij de recruitment op , en gaan wij parallel aan de slag met het ontwikkelen van een  Employer Brand Strategie. Op deze manier kunnen wij samen met het Management en de recruiters een fundament bouwen wat een stevige basis heeft. Vanuit deze basis wordt het makkelijker om je verhaal helder te krijgen en deze vervolgens te delen met je huidige medewerkers en potentiële medewerkers. Het fundament wordt vervolgens vertaald naar een propositie, strategie en communicatieplan. Wij nemen dan een andere houding aan, vanaf dit moment gaan wij de recruiters coachen. We gaan ze vooral leren om het zelf te doen.

Je bent echt geen loser als je niet je eigen Recruitment kan doen. Recruitment is een ontzettend complex vak. Het wordt onderschat. Er zijn goede recruiters maar helaas ook minder goede recruiters. Daarom kan je specialisme het beste overlaten aan specialisten. Ik geloof erin dat je niet alles zelf moet willen doen. Of je nu een mens bent of een organisatie. De kunst is om mensen en bedrijven om je heen te verzamelen die jou kunnen aanvullen op onderwerpen waar je minder kennis over hebt. Dit geldt niet alleen voor IT of Recruitment maar voor alle zaken die niet tot jouw core business behoren. Je kan het zelf oppakken maar dan krijg je vaak een houtje touwtje oplossing, als je het uitbesteed dan kan je het gelijk goed neerzetten.

De persoon die overigens zei dat je een loser bent als je je eigen recruitment niet kan doen, belde mij laatst op met de vraag of ik kon helpen met een moeilijke IT vacature. Het lukte maar niet om de vacature in te vullen. Tja.

Je bent dus zeker geen loser!