Is recruitment verantwoordelijk voor de groeidoelstellingen?

Is recruitment het probleem van recruitment?

We weten allemaal hoe moeilijk de arbeidsmarkt is als het gaat om IT professionals. Wat mij verbaast bij de bedrijven waar ik binnenkom is dat ze geen verantwoordelijkheid nemen als het gaat om het realiseren van hun groeidoelstellingen. Als ik ze vraag welke rol de hiring managers hebben in het proces dan wordt er al heel snel gezegd dat de recruitment afdeling verantwoordelijk is voor het realiseren van de groei en niet de hiring managers. Ik vind dat triest. Recruitment is een strategisch thema. Dit thema moet binnen het MT opgepakt worden.

Iedereen binnen het bedrijf moet de verantwoordelijkheid nemen en voelen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Elke hiring manager heeft een rol in de candidate experience en daarom ook iets te doen in dat proces. Groeien doe je als organisatie en niet alleen als recruitmentafdeling.

Het lijkt bijna alsof je het niet goed kan doen als recruiter. Je hebt het zo ontzettend druk met al die activiteiten naast het reguliere recruitmentproces. Zo doe jij de arbeidsmarktcommunicatie, verzinnen van campagnes, video’s opnemen, sourcing, bakjes koffie met kandidaten, evenementen bezoeken en nog veel meer. Wat jij ook aan het doen bent (het staat alleen niet in jouw functieprofiel) is het opvoeden van hiring managers. 100x de afspraak verzetten omdat de hiring manager weer niet kan (maar wel elke dag aan je vraagt waar de mensen blijven), hiring managers uitleggen dat de vragen die zij stellen not done zijn, hiring managers uitleggen waarom je maar 2 kandidaten hebt voor een specifieke vacature en niet 30. Daarnaast smeek je de hiring managers elke dag of ze een post willen doen op social media. Maar zelfs dat vinden ze te veel moeite; daar hebben we toch recruitment voor? Het is juist zo krachtig voor je employee branding dat je ambassadeurs hebt binnen jouw organisatie. Die uit zichzelf het bedrijf verkopen. Niet omdat jij dat vraagt maar omdat zij dat willen!

Er is nog één ding wat mij verbaast, en echt ik zie het overal. Op het moment dat er sprake is van hoog verloop dan wordt er nog meer druk gezet op recruitment. Zij moeten hun aantallen gaan verdubbelen om het verloop te compenseren. Maar waarom gaan we niet met HR in gesprek? Waarom onderzoeken we niet wat de reden is dat medewerkers vertrekken? Waarom vragen we onszelf niet af wat wij als organisatie te doen hebben om deze IT talenten binnen te houden? Waarom gaan we niet terug naar de teken tafel om onze employee journey onder de loep te nemen?