De verandering in de IT-dienstverlening

Het traditionele afrekenmodel dat veel IT-dienstverleners hanteren, is een uren business: het draait voornamelijk om uren en niet om de waarde van de projecten. Bij detachering, dat vaak als een negatief label wordt gezien, gaat het in werkelijkheid om de rol en de bijdrage die een medewerker levert. Helaas betekent dit in veel gevallen slechts het leveren van handjes zonder veel toegevoegde waarde, wat de negatieve associaties versterkt.

De omslag naar recurring business

We zien een groeiende tendens onder klassieke IT-dienstverleners om over te stappen naar een recurring business model. Dit houdt vaak in dat ze zich richten op langdurige contracten, waardoor ze minder afhankelijk zijn van individuele inzet. In een wereld waar het maximale aantal declarabele uren per persoon vaak onder druk staat (wie werkt er immers nog 40 uur per week?), wordt het steeds moeilijker om een urenbusiness succesvol te managen. Medewerkers hebben immers ook persoonlijke verplichtingen zoals gezinnen, afspraken en vakanties, waardoor de voorspelbaarheid van deze modellen in het geding komt. (Ja, de nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij zijn niet makkelijk!)

De kloof tussen vraag en aanbod

Bovendien is de traditionele consultancyclub voor steeds minder professionals aantrekkelijk. De combinatie van het bedienen van diverse klanten, veel reizen en de behoefte aan daadkracht lijkt steeds minder in lijn te zijn met de moderne werkcultuur. Mensen hechten meer waarde aan flexibiliteit en hebben behoefte aan een betere balans tussen werk en privéleven.

De uitdagingen van recurring business

Hoewel een recurring business model een oplossing kan bieden, is het geen gemakkelijke transitie. Veel IT-bedrijven stellen zich de vraag: “Is het niet te laat voor deze omslag?” En hebben zij wel de nodige kennis en ervaring om dit succesvol te realiseren? Langdurige contracten vragen om een solide basis van projecten en volume. Dit vereist een ander type management, dat zich richt op lange-termijnplanning en oplossingen in plaats van alleen  de waan van de dag: billability en inzet.

Advies voor IT-leiders

Wij adviseren IT-leiders om kritisch naar hun organisatie te kijken. Ga terug naar de tekentafel en bepaal een duidelijke koers. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Zijn jouw huidige managementteamleden en collega’s in staat om een recurring business model op te zetten?
  • Wat zijn de consequenties van deze transitie?
  • Welke oude patronen moet je doorbreken om een langetermijnvisie te omarmen?

Wees je ervan bewust dat je in eerste instantie mogelijk moet inleveren op omzet en winst om te investeren in een recurring organisatie en alle bijbehorende processen.

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief