Het is zo heerlijk om jonge kinderen te hebben. Mijn kinderen zijn vijf, zes en tien jaar oud. Wat ik fantastisch vind, is hun onverbloemde mening: “Dit eten is niet te eten,” “Je kleren zijn niet mooi,” en “Je hebt een dikke buik, mama.” Ja, niet altijd leuk, maar wel eerlijk. Aan de andere kant hoor ik ook: “Je bent de liefste moeder van de wereld,” “de mooiste,” en “de grappigste.” Ze zijn heel uitgesproken en zeggen wat ze denken, zonder filter. 

Zonder filter op de werkvloer Helaas doen we dit op de werkvloer niet. Het is vreemd hoe we, als we volwassen worden, onbewust onze normen en waarden verliezen. Iedereen waardeert eerlijkheid, maar vaak zijn we niet eerlijk of maken we zaken mooier dan ze zijn. Frustrerend, toch? 

Nee zeggen in de praktijk Ik heb nooit echt sales gedaan, maar sinds ik een bedrijf heb, moet ik wel. Het is hartstikke leuk om je eigen propositie te pitchen. Geweldig vind ik het! De ene keer rijd je naar Utrecht voor een bak koffie, de andere keer lunch je en soms heb je een digitale meeting. Men reageert vaak erg enthousiast. 

Maar dan … je mag een offerte doen. Je stuurt een mail, je belt misschien… en dan hoor je niets. Dat kan gebeuren; niet iedereen is de hele dag bezig met je offerte (al zou ik dat wel willen), maar dat is niet realistisch. Na een week denk je “hmm,” na twee weken “hmmmm,” en na vijf weken denk je “wat heb ik verkeerd gedaan?” Soms krijg je een “nee dank je, het is niet de juiste timing,” maar vaak krijg je geen reactie, geen eerlijk verhaal. Waarom zeggen we gewoon geen nee? 

Dit gebeurt niet alleen bij offertes, maar ook bij berichten via LinkedIn. Je stuurt een bericht, een follow-up of een reminder en dan blijft het stil. Veel mensen reageren niet. Je kunt toch gewoon zeggen: “Nee dank je, ik heb geen interesse in jouw dienstverlening.” 

Laten we weer kind worden: eerlijk, open en direct. Nee zeggen is duidelijker dan iemand in het midden laten. Dat is vaag en frustrerend. 

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief