Positioneer jouw organisatie als een aantrekkelijke werkgever
IT-professionals worden gemiddeld zo’n 27 keer per week via LinkedIn benaderd. De kunst is om jouw organisatie en het werkgeversmerk zo te positioneren dat het opvalt in een verzadigde markt. Een belangrijk onderdeel hiervan is kleur bekennen, duidelijke keuzes maken en uitstralen voor welke professionals jij de juiste werkgever bent. De doelgroep moet de cultuur en organisatie van buitenaf kunnen ervaren. Wanneer het werkgeversmerk interesse opwekt bij potentiële professionals zullen zij wellicht volgende stap bij jouw organisatie zetten.
Employer branding zorgt voor een duidelijke positionering die aantrekkelijk is voor jouw doelgroep. Als je employer branding goed en consistent toepast dan komt het werkgeversmerk onder de aandacht in de juiste doelgroep en vergroot dit de kans op kandidaten die beter bij de organisatiedoelen passen. Daarnaast is de kans groter dat de positieve reacties op de berichten die je via LinkedIn verstuurt toenemen. Ook heeft het consistent toepassen van de employer branding ook impact op je huidige medewerkers. Als zij zich verbonden voelen met het werkgeversmerk, de organisatie en een gevoel van trots ervaren, blijven zij langer bij de organisatie werken. De kans is groter dat de huidige medewerkers uitgroeien tot ambassadeurs en actief je organisatie promoten binnen hun netwerk.
Wat is employer branding?
Employer branding is het proces waarbij een organisatie zichzelf positioneert als een aantrekkelijke werkgever om talent aan te trekken en te behouden. Het omvat het creëren van een consistent imago door middel van communicatie, cultuur en ‘employee experience’. Deze elementen en voordelen benadrukken de meerwaarde van jouw organisatie als werkgever. Je ontwikkelt dus een duidelijke medewerkerspropositie.
Employer branding vereist het kiezen van een positie, het vergroten van zichtbaarheid en het consistent en consequent vertellen van een sterk werkgeversverhaal.
Arbeidsmarktcommunicatie; hoe doe je dit?
Met een werkgeversmerk als fundament kun je aan de slag met arbeidsmarktcommunicatie, waarbij je jouw werkgeversmerk naar de buitenwereld communiceert. Deze moet aansluiten bij de doelgroep, die verwerkt wordt in een persona. Daarom is het belangrijk om recruitment en marketing bij elkaar te brengen. Arbeidsmarktcommunicatie gaat namelijk veel verder dan leuke content op sociale media. Het gaat erom dat je jouw doelgroep echt begrijpt en in beweging weet te krijgen. Van vacaturetekst en advertenties tot de manier waarop iemand een afwijzing krijgt; elke interactie met de kandidaat moet in lijn zijn met het werkgeversmerk.
Onze aanpak
Om te beginnen kijken we naar wat al aanwezig is zoals de kernwaarden, visie, en missie van jouw organisatie. Wij doorgronden de huidige people- & cultuur strategie en halen voorbeelden naar boven die jouw werkgeversmerk onderscheiden. Met deze input komen we tijdens onze employer branding sessie tot een merkarchetype.
Een merkarchetype is een concept dat inzichtelijk maakt welke manier van communiceren het beste past bij jouw organisatie. Hieronder vallen onder andere design, fotografie en tone-of-voice. Dit alles vatten we samen in een brandbook dat de organisatie in staat stelt om, op de lange termijn, consistent naar buiten te treden.
Van verhaal naar resultaat: Ik heb mijn werkgeversverhaal, en nu?
Een goed werkgeversverhaal en een onderscheidend werkgeversmerk zijn slechts het begin. Zelfs met een krachtig verhaal en unieke voordelen garandeert dit nog niet dat je de moeilijk te vinden IT-profielen aan zult trekken.
Om de juiste doelgroep ook daadwerkelijk te bereiken gebruiken we een mix van organische en geadverteerde media. Deze mediamix versterkt het bereik en de prestaties en zorgt ervoor dat je zowel huidige connecties bereikt als het netwerk vergroot met de juiste doelgroep. Het is immers zonde als je content maakt die niet bij de juiste doelgroep aankomt.
van de mensen kijkt naar de employer brand van een organisatie voordat ze solliciteren.
van de medewerkers zegt dat ze langer bij een bedrijf blijven dat hun waarden en cultuur deelt.
lagere wervingskosten met een sterke employer branding.
Nobody wins in the middle
IT-professionals werken het liefst voor een organisaties met een sterk of aansprekend merk. Zorg dat je de boot niet mist, ook in een overspoelde markt kun je het juiste talent werven. Pak het podium en geef employer branding prioriteit. Alles valt of staat immers met de juiste mensen in jouw organisatie.
Laat je contactgegevens achter, en een van onze senior consultants neemt vrijblijvend contact met je op. Samen bespreken we welke oplossing het beste bij jouw situatie past.