Start recruitment pas nadat je onboarding op orde is

Wist jij dat 30% van de werknemers binnen 90 dagen alweer is vertrokken uit een organisatie?

Wat een slechte zaak zeg! De reden? Er is geen goede onboarding waardoor werknemers zich niet thuis voelen en weer vertrekken.

Start recruitment pas nadat je onboarding op orde is

Wist jij dat 30% van de werknemers binnen 90 dagen alweer is vertrokken uit een organisatie?

Wat een slechte zaak zeg! De reden? Er is geen goede onboarding waardoor werknemers zich niet thuis voelen en weer vertrekken.

Het begint bij een goede onboarding

Werkgevers onderschatten een goede onboarding. Massaal zijn ze gericht op de buitenwereld. Ze lopen met een zweep rond op de recruitmentafdeling; hup, hup, hup er moet geworven worden! Alleen vaak wordt vergeten dat intern nog niet alles in orde is. Recruitment kan niet succesvol worden als zaken intern niet op orde zijn. Als nieuwe mensen namelijk zo snel  vertrekken dan gaat dat tegen je werken. Zij zullen op feestjes vertellen hoe slecht ze zijn opgevangen bij jouw organisatie en vooral adviseren om daar niet te gaan werken. Zonde, want slechte verhalen spreken zich altijd snel rond. Zeker in een markt die al krap is.

Het begint bij een goede onboarding

Werkgevers onderschatten een goede onboarding. Massaal zijn ze gericht op de buitenwereld. Ze lopen met een zweep rond op de recruitmentafdeling; hup, hup, hup er moet geworven worden! Alleen vaak wordt vergeten dat intern nog niet alles in orde is. Recruitment kan niet succesvol worden als zaken intern niet op orde zijn. Als nieuwe mensen namelijk zo snel  vertrekken dan gaat dat tegen je werken. Zij zullen op feestjes vertellen hoe slecht ze zijn opgevangen bij jouw organisatie en vooral adviseren om daar niet te gaan werken. Zonde, want slechte verhalen spreken zich altijd snel rond. Zeker in een markt die al krap is.

Pak ziekteverzuim aan en verbeter de interne communicatie

Start dus met de basis: zorg dat het hoge ziekteverzuim daalt, dat het hoge uitstroomcijfer lager wordt en dat alle communicatie met nieuwe medewerkers vlekkeloos verloopt. Onderzoek de oorzaak en pak deze aan. Daarna kun je aan de slag met je wervingsbehoefte. Want wie wilt nu ergens werken waar deze zaken niet op orde zijn?

Pak ziekteverzuim aan en verbeter de interne communicatie

Start dus met de basis: zorg dat het hoge ziekteverzuim daalt, dat het hoge uitstroomcijfer lager wordt en dat alle communicatie met nieuwe medewerkers vlekkeloos verloopt. Onderzoek de oorzaak en pak deze aan. Daarna kun je aan de slag met je wervingsbehoefte. Want wie wilt nu ergens werken waar deze zaken niet op orde zijn?

Intern alles in orde? Dan is het pas tijd voor extern werven

De taak voor recruitment is anders ook wel erg oneerlijk. Wat je van hen vraagt is onmogelijk. Pak eerst de interne organisatie aan voordat je extern gaat werven. Recruitment wordt zo veel makkelijker zodra je de zaken binnen jouw organisatie op orde hebt. Het is namelijk erg makkelijk om uit te stralen wat er al is. Een kijkje in de keuken geven trekt de mensen aan. Iedereen wil immers werken bij een leuke club met een goede visie en verhaal. Dat wil je als buitenstaander zien en voelen. Geen fake gepolijst verhaal, maar juist de echte cultuur, de sterke visie en het krachtige verhaal. Daar werf je mensen mee die ook zullen blijven.

Intern alles in orde? Dan is het pas tijd voor extern werven

De taak voor recruitment is anders ook wel erg oneerlijk. Wat je van hen vraagt is onmogelijk. Pak eerst de interne organisatie aan voordat je extern gaat werven. Recruitment wordt zo veel makkelijker zodra je de zaken binnen jouw organisatie op orde hebt. Het is namelijk erg makkelijk om uit te stralen wat er al is. Een kijkje in de keuken geven trekt de mensen aan. Iedereen wil immers werken bij een leuke club met een goede visie en verhaal. Dat wil je als buitenstaander zien en voelen. Geen fake gepolijst verhaal, maar juist de echte cultuur, de sterke visie en het krachtige verhaal. Daar werf je mensen mee die ook zullen blijven.

Andere interessante blogs.

Andere interessante blogs.