Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: GIBG

Ontdek het
Challenges
Gebrek aan regie op het recruitmentproces. 80% externe inhuur op de IT-afdeling.
Resultaat
Recruitmentstrategie en fundering neergezet. Het behalen van een instroomgroei van eigen mensen van 1100%.

Het CIBG: een organisatie met een sterke maatschappelijke betrokkenheid

Het CIBG is een cruciaal onderdeel van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het is een organisatie met een sterke maatschappelijke betrokkenheid. Zij beheren belangrijke registraties in de zorg en welzijn sector, zoals het BIG-register. Hierin staan zorgprofessionals die in Nederland bevoegd zijn om hun beroep uit te oefenen.

Naast het BIG-register beheert het CIBG ook andere openbare en gereguleerde registraties, zoals het Donorregister en registraties met betrekking tot medische producten en hulpmiddelen. Daarnaast speelt de organisatie een rol in het ondersteunen van beleidsontwikkeling door het faciliteren van informatie-uitwisseling in de zorg.

Veel externe inhuur en geen regie over het recruitmentproces

CIBG heeft een spectaculaire groei doorgemaakt, zozeer dat de cultuur en structuur onder druk kwamen te staan. De richting en doelstellingen van de organisatie waren niet meer helder voor de medewerkers van de organisatie, waardoor het lastig is om gezamenlijk in de richting van een doel te werken. De visie en koers ontbrak, net zoals het echte werkgeversmerk. Wie is het CIBG als werkgever en waarom zou je als werknemer bij deze organisatie gaan werken?

De externe inhuur was 80% op de IT-afdeling. Door het neerzetten van een nieuwe strategie moest dit percentage flink gaan afnemen.

Door samen te kijken naar basis en terug te gaan naar de tekentafel hebben we de organisatie kunnen helpen met het neerzetten van een solide recruitmentfundament. Door verschillende strategiesessies met de directie, bepaalden we de koers, de dienstverlening en de impact op de bemensing. We maakten strategische keuzes en kozen voor een passend merkarchetype om het werkgeversmerk te versterken. Ook hebben we ervoor gezorgd dat de regie in het recruitmentproces steeds meer terug in eigen handen kwam.

Groei-IT gaat het moeilijke gesprek niet uit de weg; ze kunnen je echt challengen en ondersteunen.

Marko Stupar
Marko Stupar
Algemeen directeur CIBG
0

hires in zes maanden

0%

versnelling van het time-to-hire proces

0%

van de aanbiedingen geaccepteerd

Wat hebben we in zes maanden bereikt?

Er zijn twaalf nieuwe interne collega’s aangetrokken voor de IT-afdeling. We ontwikkelden een strategisch wervingsplan, waarbij ‘verambtelijking’ als basis diende en stelden een aparte recruitmentafdeling in. Ook werd de sourcingsstrategie aangepast naar een headhuntingstrategie, wat heeft geresulteerd in eerder genoemde resultaten. Het time-to-hire proces werd met 75% versneld en we stelden hierin een KPI van twee weken van contact tot contract. Ook ondersteunden we de hiring managers bij het snel inspelen op de dynamische IT-markt.

Het traject bij CIBG was een groot succes. Samen met de CEO en de directie hebben wij de strategie succesvol vertaald naar recruitment. Onze opdracht was om de organisatie te ‘verambtelijk’ te maken. We hebben kritisch gekeken naar hun IT-strategie en inrichting. Op basis van deze analyse en gesprekken met medewerkers hebben wij een voorstel gedaan voor profielen die strategisch belangrijk zijn voor kennisbehoud binnen de organisatie. Na jaren van worstelen hebben wij een wervingsplan ontwikkeld met draagvlak en hebben we de hiring managers weten te betrekken bij het snel handelen in een competitieve markt. We hebben een proces opgezet om externe bureaus te leren om zelfstandig succesvol te worden.