Wat is employer branding?

Je hebt de term vast langs horen komen op werk of ergens anders, maar wat is de betekenis van employer branding? Dat leggen wij jou vandaag uit! Het doel van employer branding of recruitment marketing is ervoor zorgen dat je een unieke voorkeurspositie verkrijgt en behoud als werkgever in de mindset van de (potentiële) werknemer. Met als gevolg hiervan het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.

Wat is employer branding?

Je hebt de term vast langs horen komen op werk of ergens anders, maar wat is de betekenis van employer branding? Dat leggen wij jou vandaag uit! Het doel van employer branding of recruitment marketing is ervoor zorgen dat je een unieke voorkeurspositie verkrijgt en behoud als werkgever in de mindset van de (potentiële) werknemer. Met als gevolg hiervan het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.

Waarom is employer branding belangrijk?

Als IT bedrijf wil je een voorkeurspositie krijgen bij de potentiële werknemer. Leg daarom de focus op de drie volgende aspecten:

  • De interne cultuur versterken en uitdragen.
  • Deze stevige cultuur ook naar buiten brengen.
  • Werk met ambassadeurs, dit zijn mensen die fan zijn van je merk.

Waarom is employer branding belangrijk?

Als IT bedrijf wil je een voorkeurspositie krijgen bij de potentiële werknemer. Leg daarom de focus op de drie volgende aspecten:

  • De interne cultuur versterken en uitdragen.
  • Deze stevige cultuur ook naar buiten brengen.
  • Werk met ambassadeurs, dit zijn mensen die fan zijn van je merk.

Bedrijfscultuur versterken

Leg alles op papier vast en zorg dat je duidelijk voor ogen hebt waar je als bedrijf momenteel staat en waar je naar toe wil groeien op het gebied van bedrijfscultuur.

Bedrijfscultuur naar buiten brengen

Je hebt nu de interne bedrijfscultuur in kaart gebracht, maar hoe straal je dit als organisatie naar buiten? Enkele employer branding voorbeelden die je kunt gebruiken zijn video’s, blogs of sociale media posts.

Ambassadeurs van je werkgeversmerk

Tot slot heb je de ambassadeurs van jouw bedrijf. Fans zijn belangrijk voor je employer branding. Zowel interne als externe ambassadeurs zullen verbonden zijn met je organisatie.

Bedrijfscultuur versterken

Leg alles op papier vast en zorg dat je duidelijk voor ogen hebt waar je als bedrijf momenteel staat en waar je naar toe wil groeien op het gebied van bedrijfscultuur.

Bedrijfscultuur naar buiten brengen

Je hebt nu de interne bedrijfscultuur in kaart gebracht, maar hoe straal je dit als organisatie naar buiten? Enkele employer branding voorbeelden die je kunt gebruiken zijn video’s, blogs of sociale media posts.

Ambassadeurs van je werkgeversmerk

Tot slot heb je de ambassadeurs van jouw bedrijf. Fans zijn belangrijk voor je employer branding. Zowel interne als externe ambassadeurs zullen verbonden zijn met je organisatie.

Welke bedrijven doen dit goed?

Google

Een van ’s werelds grootste Techbedrijf. Google is een uniek bedrijf en door het imago wat ze de afgelopen jaren heeft opgebouwd, wil iedereen voor ze werken. Door middel van video’s laten ze zien hoe innovatief en inspirerend ze als organisatie zijn en hoe fijn het is om voor ze te werken.

Coolblue

Dit e-commerce bedrijf is erg informeel en klantgericht. Ze vinden het belangrijk dat je in een prettige omgeving werkt waar je ook nog eens kan leren en dat in een open en transparante cultuur.

Apple

Apple laat zien dat ze de beste willen zijn. In hun video’s laten ze zien dat alleen de beste werknemers voor Apple mogen werken en dat de focus ligt op perfectionisme. Hierdoor kun je jezelf ontwikkelen en het topkwaliteit leveren.

Hoe nu verder?

Je hebt nu drie aspecten gekregen om de basis te leggen voor employer branding. Wij kunnen jouw bedrijf voorzien van een persoonlijke employer branding strategie met daarbij een consistente zichtbaarheid, storytelling en groei van jouw organisatie.

Bekijk de employer branding pagina voor meer informatie.

Welke bedrijven doen dit goed?

Google

Een van ’s werelds grootste Techbedrijf. Google is een uniek bedrijf en door het imago wat ze de afgelopen jaren heeft opgebouwd, wil iedereen voor ze werken. Door middel van video’s laten ze zien hoe innovatief en inspirerend ze als organisatie zijn en hoe fijn het is om voor ze te werken.

Coolblue

Dit e-commerce bedrijf is erg informeel en klantgericht. Ze vinden het belangrijk dat je in een prettige omgeving werkt waar je ook nog eens kan leren en dat in een open en transparante cultuur.

Apple

Apple laat zien dat ze de beste willen zijn. In hun video’s laten ze zien dat alleen de beste werknemers voor Apple mogen werken en dat de focus ligt op perfectionisme. Hierdoor kun je jezelf ontwikkelen en het topkwaliteit leveren.

Hoe nu verder?

Je hebt nu drie aspecten gekregen om de basis te leggen voor employer branding. Wij kunnen jouw bedrijf voorzien van een persoonlijke employer branding strategie met daarbij een consistente zichtbaarheid, storytelling en groei van jouw organisatie.

Bekijk de employer branding pagina voor meer informatie.

Andere interessante blogs.

Durf te doen!

March 1st, 2023|

Durf te doen! Zij heeft wereldwijd mensenlevens veranderd in haar rol als Business Development Manager bij Cordaid en...Meer lezen

Andere interessante blogs.