Waarom vinden jouw medewerkers het moeilijk om te veranderen?

Waarom vinden jouw medewerkers het moeilijk om te veranderen?

Verandering is de enige constante. Door de razendsnelle technologische ontwikkelingen worden organisaties ook genoodzaakt om te veranderen.
Veranderingen binnen organisaties volgen elkaar steeds sneller op. Veel organisaties blijken hier moeite mee te hebben. Medewerkers schieten in de weerstand, leidinggevende proberen te drukken en te duwen en vervolgens is iedereen zo druk bezig met bewijzen
dat veranderen niet gaat lukken dat je bijna zou vergeten waarom die verandering zo noodzakelijk is…

Weerstand
Allereerst is het interessant om te onderzoeken waar de weerstand bij jouw medewerkers vandaan komt. Vaak willen medewerkers wel mee doen
in veranderingen alleen weten zij niet hoe en wat. Weerstand gaat gepaard met emoties. Er is niemand die in de ochtend opstaat en bedenkt nou vandaag ga ik lekker een potje weerstand bieden op het werk. Weerstand kan je zien als stressreactie. Het is een signaal. Je krijgt nu een onderliggende boodschap,
namelijk ” ik weet het niet , ik zie het niet of ik vertrouw het niet”.

In één van onze veranderingstraject hebben wij in workshops geprobeerd om de veranderingen heel klein te maken. Stap voor stap. Wij geloven niet in grote en abstracte veranderingen  maar in duidelijke stapjes voorwaarts. Tijdens de laatste sessie schoot een medewerkster steeds opnieuw in de weerstand ” ja maar”. En in plaats van de discussie aan te gaan, stelde we haar open vragen. Hoe denk jij dat het moet? Hoe zou jij het willen aanpakken? Wat moet er gebeuren om jou het vertrouwen te geven dat deze verandering wel goed is voor de organisatie? Na dit open dialoog werd al heel snel duidelijk waar de weerstand vandaan kwam, ze was onzeker. Haar rol veranderde enorm. Ze kende haar oude rol en de taken en verantwoordelijkheden die daarbij horen maar ze had geen idee hoe ze in haar nieuwe rol kon groeien. Als je niet weet wat je moet doen dan blijf je doen wat je altijd gedaan hebt. Door dit inzicht hebben wij haar en haar leidinggevende bij elkaar kunnen brengen en zijn wij samen gaan inzoomen op zaken die ze niet meer hoeft te doen en de nieuwe taken die ze wel mag oppakken.

Wees gewoon heel duidelijk
Soms vragen wij ons af of de leiding van het bedrijf wel begrepen heeft wat de verandering inhoud. Met name als het einddoel vaag en abstract blijft.
Het is heel erg belangrijk om de zaken duidelijk te maken. Maak het klein, SMART en praktisch. Medewerkers zijn op zoek naar hun rol in de verandering.
Als ze weinig informatie krijgen of het gevoel hebben niet gefaciliteerd te worden dan haken ze af.

Einddoel
Begin bij het eind. Neem jouw medewerkers mee in het eindplaatje. Hoe ziet de situatie eruit zodra alle doelen behaald zijn en de verandering WEL geslaagd is.Hoe duidelijker het plaatje, hoe makkelijker het is om dit plaatje ook geprint te krijgen in de hoofden van jouw medewerkers. Als duidelijk is hoe het
plaatje eruit ziet dan is het ook veel makkelijker om de vertaalslag te maken naar het hier en nu. Wat moeten wij nu doen om daar te komen? Wat doen wij dit jaar, volgend jaar en dat jaar erop?

Kwartaalthema’s
Uiteindelijk is het krachtig om je jaardoelen te splitsen in kwartaalthema’s. Elk kwartaal staat er 1 thema centraal in de verandering. Elke afdeling moet nadenken over hoe hij of zij gaan bijdragen aan dat kwartaalthema. Door op deze manier de verandering door te voeren creëer je rust, begrip en duidelijkheid. Het leuke aan een kwartaalthema is dat je hier een informele en speelse draai aan kunt geven. Zo kan je ieder kwartaal iemand benoemen die verantwoordelijk is voor het thema en ervoor moet zorgen dat iedereen doet wat hij of zij moeten doen. Deze persoon communiceert ook over het thema en kijkt bij de verschillende afdelingen wat zij aan het doen zijn en maakt dan leuke foto’s die hij of zij weer kan delen met andere collega’s. Zo blijf je elkaar inspireren , haal je het hiërarchische eruit en draag je bij aan een cultuur die verandering omarmt.

Mocht je momenteel bezig zijn met een grote verandering en aanlopen tegen weerstand schroom dan niet om contact met ons op te nemen.
Laat je gegevens achter en wij zullen een gratis adviesgesprek van 30 minuten inplannen.

Error: Contact form not found.