Waarom mislukken de meeste IT projecten?

Waarom mislukken de meeste IT projecten?

IT bedrijven zitten bovenop de certificeringen van hun IT professionals. Er is niks belangrijker dan het halen van die overgewaardeerde certificeringen. Het zegt in mijn ogen niet zo heel veel, en sterker nog er zijn zelfs examens in omloop dus je kan ook gewoon de vragen en antwoorden uit je hoofd leren. Daarom is het niks zeggend, en heeft het voor mij geen waarde. En tuurlijk begrijp ik dat hard skills binnen de IT projecten cruciaal zijn maar de meeste fouten die worden gemaakt überhaupt op de werkvloer hebben toch met name te maken met soft skills. Eens?

Verschil maken in IT projecten doe je niet alleen met technologie.

Je maakt juist het verschil met persoonlijk leiderschap. Dat is de enige manier om van een IT project echt een succes te maken. Dus ik wil managers vragen om niet alleen blind te focussen op je medewerkers stimuleren om die certificeringen te halen maar juist aan de slag te gaan met persoonlijk leiderschap. Want op dat vlak gaat het vaak mis.

Je hoort en lees het vaak; IT projecten die mislukken.

De IT professional is in de huidige tijd nog steeds teveel gefocust op de technologie, de ontwikkelingen en de technische mogelijkheden. Heel erg belangrijk uiteraard, maar het succes zit juist in het voeren van een dialoog met de opdrachtgever, het begrijpen van de business en de huidige problematiek. Wat dient er middels technologie opgelost te worden?

Opdrachtgevers weten vaak niet exact wat zij nodig hebben. Ze denken dat ze het weten maar achteraf kom jij er als IT professional achter dat de verkeerde vragen gesteld zijn, en de verkeerde onderwerpen zijn besproken en daardoor ook niet de juiste IT oplossing is geïmplementeerd. En waar gaan we het dan met elkaar over hebben? Juist ja, dat de oplossing niet werkt. Dat is dus de verkeerde discussie. De kunst is om de juiste vragen te stellen. En de vraag achter de vraag te begrijpen.

89% van de fouten op de werkvloer hebben te maken met softskills.

Bron: https://www.cleverconnect.com/nl/blog-nl/hoe-kan-je-de-soft-skills-evalueren-tijdens-het-rekruteringstraject/

Uit onderzoek blijkt dat de meeste IT projecten op de volgende punten fout gaan;

  • de klant het project onvoldoende ondersteunt in de organisatie
  • de organisatiestrategie en bedrijfsdoelstellingen onduidelijk zijn
  • er fouten in de doelstellingsfase worden gemaakt
  • men niet de juiste tool kiest voor het probleem
  • men te veel in één keer wil neerzetten.
  • de opdrachtgeversorganisatie onvoldoende helder heeft wat men exact wil bereiken
  • de focus op de doelstelling en de businesscase verloren gaat
  • men niet duidelijk weet wat men wil
  • de organisatie niet klaar is voor de nieuwe manier van werken
  • beslissers denken dat een pakketimplementatie al hun problemen oplost

bron: https://www.managementsite.nl/opdrachtgever-risico-itprojecten

Wat wordt eigenlijk verstaan onder persoonlijk leiderschap?

Persoonlijk leiderschap is de vaardigheid om jezelf als persoon of als leider te leiden of richting te geven. Door bekend te raken met de nodige handvatten wordt jij instaat om het beste uit jezelf en jouw omgeving te halen. Je word dan niet meer geleefd door de waan van de dag maar jij kan altijd kiezen om zelf in de lead te blijven. Als ik dit zelf lees, dan klinkt het heel erg logisch en simpel. En, dat is het misschien ook vanuit de theorie maar in de praktijk word je enorm beïnvloed door allerlei triggers de hele dag.

Welke training kan je erbij helpen?
Communicatie is en blijft de basis voor succes. Blijf daarom gedurende het hele project in dialoog met iedereen die betrokken is bij het project. Stel zoveel mogelijk vragen om helder te krijgen welk probleem exact opgelost moet worden. Doe in de communicatie geen aannames maar blijf objectief vragen stellen.

Een training die jou hierbij kan helpen is de DISC. Met de DISC krijg je inzicht in je eigen gedragspatronen maar ook in die van een ander. Je leert begrijpen welke impact je op elkaar maakt maar nog belangrijker hoe je het beste met iemand kan verbinden als het om samenwerken en communiceren gaat. Door inzicht te krijgen in de patronen van de ander wordt het voor jou als IT professional ook makkelijker om de juiste vragen te stellen en de samenwerking te verbeteren. Als je een dominante persoon leert begrijpen en snapt hoe jij het beste met zo iemand kan schakelen dan klap je ook niet dicht als je te maken hebt met een dominante opdrachtgever die een oplossing eist waar jij eigenlijk helemaal niet achterstaat. Je leert vertrouwen krijgen en gaat hierdoor toch het gesprek aan, daar waar je normaal deed wat de klant vroeg. En dan juist lukt het jou om datgene te doen wat eigenlijk nodig is om de opdrachtgever tevreden te stellen.

Een dominante uitstraling had jou in het verleden kunnen tegenhouden om toch jouw mening te geven, of de discussie aan te gaan. Wellicht voel jij je geïntimideerd door hiërarchie. De valkuil is dan dat jij toch gaat doen wat de klant vraagt, terwijl jij stiekem weet dat dit niet de juiste weg is. Door bij jezelf te snappen waar dat vandaan komt en hoe je met zo iemand een gesprek kan voeren lukt het jou om impact te maken. En dat is wat je wil! Toch?

Hoe zou je als organisatie persoonlijk leiderschap kunnen faciliteren?
Misschien lees jij dit als manager en denk je , inderdaad! Wij moeten als organisatie aan de slag met het faciliteren en monitoren van de groei van onze medewerkers. Je hebt daar verschillende systemen voor. Door gebruik te maken van een systeem faciliteer je persoonlijke groei op een laagdrempelige manier. Bij de meeste organisaties wachten ze tot het einde van het jaar om hun medewerkers feedback te geven. Hiermee ontneem je jouw medewerker de kans om direct aan de slag te kunnen met feedback. Door het gebruik van bijvoorbeeld een feedback systeem kun je medewerkers trainen in continu feedback. Door na ieder project bijvoorbeeld proactief te vragen hoe men de samenwerking heeft ervaren. Wat ging er goed? Wat had je beter kunnen doen? Door continu in gesprek hierover te zijn kan je sneller groeien als individu en makkelijker een dialoog voeren. Het wordt makkelijker om feedback te geven als je een feedback cultuur hebt en een systeem wat hierbij aansluit.

Groetjes,
Mounia

Mounia is founder van groei-IT en helpt bedrijven met het vinden & binden van IT talent. Ze traint en coacht IT professionals op het gebied van persoonlijk leiderschap