Met deze 5 tips zorg je als recruiter voor een positieve candidate experience

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: solliciteer je voor een leuke functie, hoor je nooit meer iets van de recruiter! Niet alleen jammer vanwege de vacature: de kans is groot dat je ook niet meer positief denkt over het bedrijf. Een gemiste kans. Zorgen voor een positieve ervaring is – zeker op een krappe arbeidsmarkt – een must voor recruiters die ook in de toekomst nog succesvol willen zijn.

Met deze 5 tips zorg je als recruiter voor een positieve candidate experience

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: solliciteer je voor een leuke functie, hoor je nooit meer iets van de recruiter! Niet alleen jammer vanwege de vacature: de kans is groot dat je ook niet meer positief denkt over het bedrijf. Een gemiste kans. Zorgen voor een positieve ervaring is – zeker op een krappe arbeidsmarkt – een must voor recruiters die ook in de toekomst nog succesvol willen zijn.

Wat is candidate experience?

Candidate experience is de gehele ervaring van een kandidaat die solliciteert bij een bedrijf. Van het initiële contact op LinkedIn tot de vacaturepagina, en van eerste gesprek tot het tekenen van een contract. Elk contact, elke interactie heeft invloed op de ervaring van de kandidaat. En in dat hele proces kan er dus ook veel mis gaan. Daarom hebben we 5 tips verzameld waarmee je als recruiter voor een positieve candidate experience kunt zorgen.

Wat is candidate experience?

Candidate experience is de gehele ervaring van een kandidaat die solliciteert bij een bedrijf. Van het initiële contact op LinkedIn tot de vacaturepagina, en van eerste gesprek tot het tekenen van een contract. Elk contact, elke interactie heeft invloed op de ervaring van de kandidaat. En in dat hele proces kan er dus ook veel mis gaan. Daarom hebben we 5 tips verzameld waarmee je als recruiter voor een positieve candidate experience kunt zorgen.

Tip 1: Stel een candidate journey op en deel deze met de kandidaat

Hoe ziet het recruitmentproces er uit? Hoeveel gesprekken staan op de planning? Is een assessment ook onderdeel van de procedure? En hoeveel tijd gaat er over het gehele proces? Voor een kandidaat is het fijn om bij het eerste contact al een idee te hebben van het proces. Stel daarom zelf een candidate journey op, waarin alle processen gekoppeld worden aan een tijd. Wees hierbij realistisch: als kandidaten een assessment moeten maken, zorg je dat er ook tijd ingecalculeerd is voor het beoordelen. Deel vervolgens de planning met de kandidaat. Geef hierbij al zoveel mogelijk details, zoals met wie gesprekken gevoerd gaan worden.

Tip 2: Vergeet je employer brand niet

Dat wat jou als werkgever uniek maakt, dat moet je natuurlijk overal laten terugkomen in het contact met de kandidaat. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een videovacature? Laat dan degene die in de video te zien is, ook een van de gesprekken voeren. Is het bedrijf waarvoor je werkt erg informeel? Laat dit dan ook terugkomen in het gesprek en ga niet in een grote vergaderzaal zitten. Maak ook van het tekenen van het contract een feestje, dat past bij het bedrijf en waardoor de kandidaat direct een positief gevoel heeft bij het begin van arbeidsovereenkomst. Maakt het bedrijf producten of zijn er leuke goodies beschikbaar? Kijk dan of je deze ook kunt gebruiken om de candidate experience te verbeteren.

Tip 3: Wees proactief

Niets zo erg als lang moeten wachten, vind je ook niet? Kandidaten houden daar natuurlijk ook niet van. Geef daarom altijd snel terugkoppeling aan een kandidaat en wacht niet tot een kandidaat zelf vraagt hoe het er mee staat. Je bent dan te laat! De candidate journey die je hebt gemaakt is niet alleen bedoeld om de kandidaat duidelijkheid te geven, maar ook voor jou, zodat je niet vergeet om contact op te nemen.

Tip 1: Stel een candidate journey op en deel deze met de kandidaat

Hoe ziet het recruitmentproces er uit? Hoeveel gesprekken staan op de planning? Is een assessment ook onderdeel van de procedure? En hoeveel tijd gaat er over het gehele proces? Voor een kandidaat is het fijn om bij het eerste contact al een idee te hebben van het proces. Stel daarom zelf een candidate journey op, waarin alle processen gekoppeld worden aan een tijd. Wees hierbij realistisch: als kandidaten een assessment moeten maken, zorg je dat er ook tijd ingecalculeerd is voor het beoordelen. Deel vervolgens de planning met de kandidaat. Geef hierbij al zoveel mogelijk details, zoals met wie gesprekken gevoerd gaan worden.

Tip 2: Vergeet je employer brand niet

Dat wat jou als werkgever uniek maakt, dat moet je natuurlijk overal laten terugkomen in het contact met de kandidaat. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een videovacature? Laat dan degene die in de video te zien is, ook een van de gesprekken voeren. Is het bedrijf waarvoor je werkt erg informeel? Laat dit dan ook terugkomen in het gesprek en ga niet in een grote vergaderzaal zitten. Maak ook van het tekenen van het contract een feestje, dat past bij het bedrijf en waardoor de kandidaat direct een positief gevoel heeft bij het begin van arbeidsovereenkomst. Maakt het bedrijf producten of zijn er leuke goodies beschikbaar? Kijk dan of je deze ook kunt gebruiken om de candidate experience te verbeteren.

Tip 3: Wees proactief

Niets zo erg als lang moeten wachten, vind je ook niet? Kandidaten houden daar natuurlijk ook niet van. Geef daarom altijd snel terugkoppeling aan een kandidaat en wacht niet tot een kandidaat zelf vraagt hoe het er mee staat. Je bent dan te laat! De candidate journey die je hebt gemaakt is niet alleen bedoeld om de kandidaat duidelijkheid te geven, maar ook voor jou, zodat je niet vergeet om contact op te nemen.

Tip 4: Zorg voor een positieve ervaring, ook als er geen match is

Soms zit het er niet in: de kandidaat is iets te junior, of de kandidaat haakt op het laatste moment af. Zoiets kan altijd gebeuren, maar juist in dit soort gevallen is het belangrijk dat de kandidaat met een positief gevoel de candidate journey afsluit. Iemand die nu misschien nog te junior is, is over een paar jaar mogelijk wel een goede match. En voor de kandidaat die afhaakt is het belangrijk om te weten waarom. Verwijt een kandidaat niks, maar luister en geef aan dat de deur altijd open staat voor koffie. Je weet nooit wanneer paden kruisen, en dan wil je natuurlijk wel dat de voormalige kandidaat een positief beeld heeft van je bedrijf.

Tip 5: Verbeter de vacature

Een vacature lijkt misschien een vaststaand iets, maar ook hier valt nog genoeg te verbeteren. Vraag kandidaten hoe zij het proces hebben ervaren en wat er beter zou kunnen. Misschien haken heel veel potentiële kandidaten af, omdat je te veel eisen in de vacature hebt gezet. Of werk je met een ingewikkeld en lang formulier. Ga aan de slag met je feedback en zorg zo voor een betere candidate experience.

Met deze vijf tips kun jij als recruiter aan de slag met het verbeteren van de candidate experience. Zou je dat wel willen, maar lukt het niet door een te klein recruitmentteam? Neem dan even contact met ons op, want wij kunnen jou ondersteunen met recruitmentwerkzaamheden en employer branding.

Tip 4: Zorg voor een positieve ervaring, ook als er geen match is

Soms zit het er niet in: de kandidaat is iets te junior, of de kandidaat haakt op het laatste moment af. Zoiets kan altijd gebeuren, maar juist in dit soort gevallen is het belangrijk dat de kandidaat met een positief gevoel de candidate journey afsluit. Iemand die nu misschien nog te junior is, is over een paar jaar mogelijk wel een goede match. En voor de kandidaat die afhaakt is het belangrijk om te weten waarom. Verwijt een kandidaat niks, maar luister en geef aan dat de deur altijd open staat voor koffie. Je weet nooit wanneer paden kruisen, en dan wil je natuurlijk wel dat de voormalige kandidaat een positief beeld heeft van je bedrijf.

Tip 5: Verbeter de vacature

Een vacature lijkt misschien een vaststaand iets, maar ook hier valt nog genoeg te verbeteren. Vraag kandidaten hoe zij het proces hebben ervaren en wat er beter zou kunnen. Misschien haken heel veel potentiële kandidaten af, omdat je te veel eisen in de vacature hebt gezet. Of werk je met een ingewikkeld en lang formulier. Ga aan de slag met je feedback en zorg zo voor een betere candidate experience.

Met deze vijf tips kun jij als recruiter aan de slag met het verbeteren van de candidate experience. Zou je dat wel willen, maar lukt het niet door een te klein recruitmentteam? Neem dan even contact met ons op, want wij kunnen jou ondersteunen met recruitmentwerkzaamheden en employer branding.

Andere interessante blogs.

Meer blogs

Andere interessante blogs.

Meer blogs