Wie is Mounia en wat is haar visie?

Wie is Mounia en wat is haar visie?

  • Wie ben je en wat doe je het liefst?

Mijn naam is Mounia Houari, ik ben de oprichter van groei-IT. Ik doe van alles en nog wat maar krijg vooral veel energie van alles wat te maken heeft met groei. Groei van een individu, groei van een team en de groei van een organisatie. Vandaar ook de naam groei-IT. Een organisatie die aansluit op de IT / Tech markt. En de snelle verandering die daar speelt. En ik ben niet alleen eigenaar van groei-IT, ik ben ook mama van Issam, Zayn en Lina en de vrouw van Mo. Die toevallig ook bij een IT bedrijf werkt. Na een loopbaan van 10 jaar bij 2 werkgevers ben ik voor mezelf gestart. Ik ben begonnen als IT recruiter en werkte in mijn laatste functie als HR directeur bij een IT bedrijf. Ik zie dat er in de markt veel behoeften is aan het vinden en binden van IT talenten. Op die behoeften ben ik ingesprongen. De gesprekken met klanten , en de resultaten die wij realiseren geven mij veel energie en voldoening. Het is fijn om complimenten te krijgen van je klanten, en zo gewaardeerd te worden als ” recruitmentbureau”. Want laten we eerlijk zijn, niet iedereen heeft een positieve ervaring met een recruitmentbureau. Tot ze ons leren kennen 😉  

 

  • Wat wilde je worden toen je jong was en waarom?

Ik heb verschillende fases gehad. Maar er zijn 2 dingen die ik graag wilde als kind. Ik heb een fase gehad dat ik advocaat wilde worden. En heel soms – met name als ik Suits zat te kijken – vind ik het jammer dat ik nooit een Harvey Spector ben geworden. Wat mij aanspreekt in de advocatuur is het spel. Ik zie het als schaakspel. Je moet analytisch zijn, het complete plaatje kunnen zien en je tegenstander steeds een stap voor zijn. Daarnaast ben ik iemand die graag wint, en is het in zo’n rol overduidelijk of je een zaak hebt gewonnen of verloren. Ook had ik als kind een cassetterecorder en nam ik mezelf graag op. Ik had een zogenaamde talkshow. Ik was de host maar ook de persoon die inbelde en vragen had voor de talkshow host. Ik ging mezelf adviseren. Mijn oma noemde mij altijd journalist maar ik denk dat ik vooral bezig was met andere mensen verder helpen. Wat ik nu eigenlijk ook doe in de trainingen die ik geef.  

 

  • Hoe ben je terechtgekomen in de wereld van IT en Recruitment en wat heeft je in deze wereld gehouden?

Na 10.000 sollicitaties kreeg ik van Sogeti een uitnodiging. Ik was toen 19 en solliciteerde op een vacature van stagiaire. Terwijl ik eigenlijk gewoon op zoek was naar een baan. Ik kwam terecht bij de divisie High Tech. En werd meteen verliefd op deze wereld. De innovatie sprak mij erg aan, maar ook de mogelijkheden die er waren op het gebied van technologie. Ik raakte gefascineerd. Daarnaast kreeg ik alle vrijheid om mijn rol als recruiter in te vullen. Ik heb er direct voor gekozen om recruitment te combineren met marketing en vooral te kijken naar het grote plaatje dan sec alleen het wervingsproces. Dit maakt mij als recruiter ook erg succesvol, en zo wist ik altijd al mijn targets te realiseren. 

Recruitment is een complex vakgebied. Een goede recruiter is een schaap met 5 poten

  • Wat is jouw visie op recruitment?

Recruitment is een complex vakgebied. Een goede recruiter is een schaap met 5 poten. Je hebt  veel verschillende vaardigheden en kwaliteiten nodig om deze rol goed uit te kunnen voeren. Je moet een sales-, marketing -, HR – en recruitmentbril op kunnen doen. Je moet het bedrijf verkopen, een brand ontwikkelen en die vertalen naar een verhaal (marketing) en uiteraard allemaal vanuit de persona en de candidate journey, je moet een goede gesprekspartner zijn en met een kandidaat kunnen meedenken over zijn of haar toekomstperspectief en ontwikkeling , je moet het hele proces managen maar ook sterk in je schoenen staan zodat je de interne stakeholders goed kan managen en adviseren.  

Er is veel aan het gebeuren binnen ons vakgebied. Er zijn genoeg trends waar we op moeten inspelen. Als ik zou moeten kiezen dan zou ik zeggen dat  marketing belangrijker is dan ooit. Zeker binnen onze branche (IT) heb je te maken met passief talent,  weinig zijn actief op zoek naar een nieuwe uitdaging. Er moet een logische en persoonlijke link zijn want als die ontbreekt dan haakt een IT professional af. Een sterke employer brand is een must! Het is echt belangrijk om goede content te ontwikkelen, steeds op de radar te zijn van jouw doelgroep en een online relatie op te bouwen.  Als ze om zich heen gaan kijken dan moet jij top of mind zijn.  

 

  • Welke tip heb jij voor een beginnende Recruiter?

Verdiep je in de wereld van de mensen die jij mag gaan aannemen. Snap welke vakjargon zij gebruiken, wat de ontwikkelingen zijn in hun vakgebied en ook wat zij concreet doen.  Natuurlijk zal je nooit heel diep in details kunnen  treden maar ik vind dat je  wel moeite moet doen  om te begrijpen wat iemand zijn of haar vakgebied is. Recruiters in onze wereld zonder IT kennis die redden het niet. Die zullen nooit zelfstandig een gesprek met een kandidaat kunnen voeren doen, of een kandidaat ludiek benaderen vanuit de inhoud. En dat vind ik echt een gemis.