Er zijn 3 vragen die jij als IT / Tech bedrijf aan jezelf moet stellen
Er zijn 3 vragen die jij als IT / Tech bedrijf aan jezelf moet stellen
In dit artikel sta ik stil bij de 3 vragen die jij jezelf als management moet stellen. 3 vragen die je elke dag in het achterhoofd dient te houden. Want met deze 3 vragen zorg jij ervoor dat je gefocust blijft en oog blijft houden voor de ontwikkelingen die ook buiten jouw organisatie plaatsvinden. Denk aan (economische) ontwikkelingen, innovatie maar ook jouw concurrentie. Je hoeft maar even met je ogen te knipperen en je wordt ingehaald door jouw concurrent.
Je ziet dat er weinig onderscheidend vermogen is als het gaat om IT dienstverleners. Het aanbod is hetzelfde, de proposities en de uitjes voor de medewerkers ook. Daarom is het in deze markt, waar de gemiddelde IT’er 14x per dag benaderd wordt cruciaal om stil te staan bij jouw groeidoelstellingen en het realiseren hiervan.
Je moet je beseffen dat de enige reden waarom jij succesvol bent als IT dienstverlener is omdat jij in een markt acteert waarbij er meer vraag is dan aanbod. Als dit niet het geval zou zijn dan zou je het als organisatie wellicht niet redden. Simpel gezegd omdat je niet onderscheidend bent ten opzichten van jouw concurrentie. Het maakt daarom voor een klant niet uit met wie ze zaken doen.
De 3 cruciale vragen:
- Doe ik de juiste dingen?
- Doe ik deze dingen goed?
- En heb ik de juiste mensen?
Doe ik de juiste dingen?
De juiste dingen doen betekent dat alles wat jij en jouw management dagelijks doen ook daadwerkelijk bijdragen aan het succes van de organisatie. Naarmate een organisatie groeit komen er steeds meer taken en activiteiten om de hoek kijken. Voordat je het weet ben je heel veel initiatieven aan het oppakken. De kunst is om de juiste eruit te pikken. Je moet ervoor zorgen dat de dingen die je doet ook bijdrage aan je lange termijn doelstellingen. Het gaat dus niet om hoeveel je doet maar om hoeveel impact je maakt. Vraag jezelf daarom dus bij elk verbeterinitiatief af wat het doel is. En als je dit leest denk je ‘’ ja logisch’’ maar als het zo logisch is waarom doe je het dan niet?
Overigens ga ik er nu een beetje vanuit dat jij ook weet wat jouw lange termijn doelstellingen zijn. Nu moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat ik bij veel van mijn klanten zie dat de visie en missie niet altijd bekend zijn in de organisatie. Mocht dit ook bij jou het geval zijn dan is natuurlijk stap één het bepalen van de missie en visie. Wat zijn de succesbepalende factoren, prestatie-indicatoren en welke acties ga je daaraan koppelen?
Doe ik deze dingen goed?
Om erachter te komen of je de goede dingen doet is het in de eerste plaats belangrijk om de doelen helder voor ogen te hebben. Als het doel dus niet helder is dan weet je ook niet of je op de goede weg zit met de bereikte resultaten.
De doelen dienen ook vertaald te worden naar meetbare indicatoren. Je kijkt vervolgens welke activiteit in welke mate bijdraagt aan je doelbereik. Zo krijg je inzicht in of je de goede dingen doet. Als je daarnaast verkent welke opties er nog meer zijn om je doelen te bereiken, krijg je inzicht in alternatieven en kun je kritisch kijken naar de mix van activiteiten die er zijn om je doel te bereiken.
Heb ik de juiste mensen?
Je zit al in een moeilijke arbeidsmarkt en dan moet je ook nog eens de juiste mensen eruit zien te pikken. Je wilt mensen die passen in je bedrijf, die verantwoordelijkheid nemen, die gemotiveerd zijn en waar je met een gerust hart werk en klanten aan kunt toevertrouwen. Het kan gemiddeld tot 7 keer duren voordat je de juiste persoon hebt gevonden. Helaas besteden IT dienstverleners niet veel tijd en aandacht aan recruitment. Tuurlijk heb je een recruitmentteam zitten maar die wordt gestuurd op aantallen. Er moeten snel nieuwe mensen bij want het verloop is hoog en we willen ook nog groeien. Dus hup hup hup neem elke IT’er aan die je tegenkomt.
Employee Journey
Wat de meeste IT dienstverleners zich niet beseffen is dat het aannemen van de verkeerde mensen negatieve impact kan hebben op de zittende mensen. Als er mensen worden aangenomen die niet passen bij de huidige cultuur dan gaan de zittende mensen zich afvragen of ze zich nog wel thuis voelen. En als dat niet het geval is dan zoeken ze een nieuw huis. Je houdt dus zelf als organisatie het probleem in stand, erger zelfs je stimuleert het verloop. Uiteindelijk moet je tijdens jouw recruitmentproces aandacht besteden aan de waarden van de individu, het leervermogen en de reflectievermogen. Je dient te kiezen voor de mensen die geloven in wat jij gelooft, die echt mee willen doen en onderdeel willen zijn van de reis. Alleen de juiste mensen kunnen bijdragen aan het creëren van een sterk merk.
Veel succes met het beantwoorden van deze 3 vragen.